sobota, 25. april 2015

Počitnice v Sharm El Sheikh-u

Nekaj let nazaj konec maja sva se odpravila na počitnice v Sharm El Sheikh, Egipt. Razvpito letovišče na obali Rdeče morja. Bila sva tam dve leti zaporedoma, in zdaj že zelo pogrešamo podobne počitnice, predvsem toplo morje in prelep koralni greben, pa ogromno stvari v okolici, ki jih lahko vidiš in ti naredijo počitnice zanimive.
Letimo iz Ljubljane, po 3,5 urah iz okna letala zagledamo za nas povsem neobičajni prizori - puščava vse do morja.

Pristanemo na letališču v Sharm El Sheikhu. Izstopimo iz letala na zrak in iz naših skromnih majskih 19° stopinj se znajdemo pod toplim "fenom" - sončno je, toplo je, zagotovo preko 30°C, piha pa kar zaznaven veter. Občutek je fantastičen. Radi imamo poletje in to je pravi skok v poletje!
Na letališču naš že čaka predstavnik agencije, izpolnimo kratki obrazci za pridobitev vizuma, nalepka v potni list in smo že na avtobusu na poti proti hotelu. Avtobus se ustavlja zdaj pri enem, zdaj pri drugem hotelu in pri vsakem odlaga po nekaj potnikov. V naši Noria Resort se nas izkrca 4 osebi.
Noria resort - vhod
Na recepciji dobimo zapestico v barvi našega all inclusiva (odvisno od tega, kako "težek" paket je rezerviran, se spreminja barva zapestnice). Portir nas pospremi do naše sobe. Hodimo kar skozi ves Resort, do "zgornjega" bazena. Soba je v pritličju in razgled nama ne ustreza. Prijazno povemo v recepciji, da "we are not happy about the view" in dobimo sobo s fantastičnim razgledom.
Pogled iz sobe
 Za hotelom je puščava in se vidi oddaljeno Sinajsko gorovje.
Naš balkon.
Iz sobe vidimo še del Sharma, saj hotel je praktično v samem centru mesta, oz. v predelu, ki se imenuje Naama Bay.
Pogled iz sobe
 Še nočna slika "zgornjega" bazena. Tam na koncu smo imeli prvo sobo.
Naama Bay je najbolj živahen in turistu namenjen predel Sharma, tukaj so bari in restavracije, trgovine, diskoteke ipd. ipd. Če si želiš zabavati v SSH - moraš priti v Naama Bay.
peš ulica v Naama Bay-ju
Od hotela do plaže imamo kakih 10 minut res počasne hoje skozi glavno ulico Naama Bay-ja. Čez dan so ulice prazne in zaspane. Zaradi vročine ulice in trgovine oživijo šele takrat, ko se sonce skrije za gorami. Od hotela do plaže vozi tudi brezplačen mini-bus, a skoraj vedno sva se odpravila peš, nama je bilo lepo se sprehajati skozi mesto. Sploh pa, ko je tako prazno in se lahko vse v miru fotografira.
Bazar v Naama Bay-ju
 Seveda, zvečer v Sharmu ne gre brez prodajalcev, ki te vabijo v svojo trgovino in se z veseljem s teboj pogajajo za ceno. Presenetljivo, govorijo praktično vse evropske jezike, za vsakega najdejo par besed v njegovem jeziku. Na ulicah te ogovorijo s "hello, where are you from?", nakar ti povedo ves besedni zaklad v tvojem jeziku ter vse kar so slišali o tvoji državi. Za Slovenijo so nas presenetili s "Kranjski Janez" in egipčansko različico zgodbe o "Strojan family"... Seveda, znajo vprašati "kako si" in hkrati odgovoriti z "dobro". Skratka, stik znajo navezati.
Z veseljem se bodo s teboj pogovarjali o vseh mogočih stvareh, celo se bodo strinjali, da res ni lepo, da te silijo k nakupu, ti bodo predlagali, da si samo ogledaš izdelke v njihovi trgovini, in na koncu, ko se boš sprostil, te bodo potolkli z "good price, just for you, my friend"....

En večer se zadebatiramo z gospodom, ki ima trgovino z dišavami. Dišave zagotovo ne rabiva kupiti. Ampak je padla kar neki debata, gremo že v trgovino, se damo na kavč, počasti nama karkade (v Egiptu vse povsod pijete karkade, hladen ali topel, podobno kot čaj. Super je, tudi za domov sva si ga nabavila)... Gospod se predstavi kot Aleksander (sumim, da je vseeno Ali :)), nekako preidemo na debate o družinah. Pove, da ima 3 žene, ena je nizozemka, dve sta egipčanke; da je to pri njih dovoljeno, če jih le lahko vzdržuje, in da se žene razumejo, da pa sta dve v Kairu z otroci, medtem, ko on dela v Sharmu. Podatek, kje je tretja žena, sem pozabila... Če imaš čas in voljo, se lahko skoraj z vsakim prodajalcem klepetaš "o življenju", prav z veseljem se pogovarjajo o vsem mogočem. Skratka z Alijem smo se  razšli kot prijatelji, kupila nisva nič in zato najbrž Ali ni bil nič vesel, midva pa od tedaj sva hodila po drugih ulicah ;)
Tudi shopping center je v Naama Bay-ju, ampak še vedno v vsaki trgovini te pričaka trgovec, ki si obeta zaslužek od tvojega obiska, zato v vsakem primeru se moraš barantati. Midva tega ne marava, najraje imamo trgovine kot pri nas - da je prodajalka samo na blagajni, sicer si pa vse sam izbereš... Ampak par malenkosti sva pa le nakupila in ne vem, če sva dobro zbarantala...
V Naami je nekaj dobrih klubov in diskotek. Hard Rock Cafe imava rada, čeprav takrat nisva šla tja... Po plaži in vseh aktivnostih do večera sva bila že običajno tako utrujena, da ni ostalo moči za nočno rajanje.
Naš hotel in peš cono v Naama Bay-ju loči precej prometna cesta, glavna cesta skozi Sharm. Nobenih pravil, nobenih prehodov ali semaforjev. Šoferji se dogovarjajo s pomočjo glasnega hupanja, pešec pa hitro teče.... Če pa bi rad taksi - najlažje je, če te vidijo hoditi ob cesti, se bodo taksiji vozili poleg tebe, dokler se ne usedeš noter, ali ne greš na drugo stran ulice. Zelo so vztrajni.
Sharm El Sheikh se razteza na dolge kilometre vzdolž obale Rdečega morja. Ampak samo v predelu Naama Bay in Old Sharm obstaja nekakšno življenje izven hotelskih obzidij. Vse ostalo so praktično samo hoteli in iz hotelov pravzaprav nimaš kam  iti. Nama je bilo super, da smo v Naami, saj sva se vsak večer odpravila na sprehod v mesto. Prijeten počitniški feeling je garantiran. Sicer iz ostalih bolj oddaljenih hotelov v Naamo redno vozijo avtobusi in, seveda, na veliko se vozijo s taksiji. Moraš pa obvezno dogovoriti ceno, preden se odpraviš. V Old Sharm nisva šla, pa menda je simpatično.
Presenetili so nas tablice na avtomoblih. Kako bi jih prepisali naši policisti, hm, ne vem ...
Med večernimi sprehodi se zabavava tudi z fotografiranjem ceste skozi SSH:

To, da je hotel v centru Naama Bay-ja ima tudi majčken minus - hotel zato ni ob plaži (v Naama bay-ju je zelo malo hotelov čisto ob plaži in so precej dragi). Midva sva se običajno odpravila na plažo dopoldan. Za goste hotela je rezerviran delček 2-kilometrske čudovite plaže, kjer lahko uporabljaš ležalniki in senčniki (tukaj rabiš svojo All inclusive zapestnico!). Po plaži sicer se lahko sprehajaš povsod, a ležalnike lahko uporabljaš samo na delu svojega hotela.
Ne vem, če v Naama Bayu je kak del javne plaže, zagotovo vem, da je taka plaža v bližini Old Sharma in tisto je izjemno lepa plaža - Fanara. Tam je tudi koralni greben, ki je dostopen prav s plaže. V Naama Bayju plaža je peščena, ampak koralnega grebena pa ni.
lenarjenje na plaži
Nekaj sva se le na počitnicah naučila. Znala sva napisati svoja imena in Slovenija. Kaj sem napisala na pesek, sem že zdaj pozabila... ;)
Na plaži je gužva, predvsem ob vodi. Dodatno gnečo ustvarjajo prodajalci vseh mogočih aktivnosti in izletov - od voženj z ladjicami, štirikolesniki, na kamelah in še in še.... Vse se lahko kupi na plaži. In celo, največkrat bo cenejše, kot kupiti pri svojem turističnem predstavniku.
Popoldan sva se običajno vrnila v hotel, na kosilo in nato ostala ob bazenu.... Ni lepšega kot biti na počitnicah...
 Sploh pa, če je bar postavljen direktno v bazen.
Ampak komaj sva si omislila nekakšen dnevni razpored, sva si omislila tudi izlete... In v Sharmu to je to - nameniti moraš nekaj časa plaži in morju in nekaj časa odkrivanju okolice, ki je prečudovita.
Če si že prišel v Sharm, obvezno moraš obiskati nacionalni park Ras Mohammed. Nahaja se na samem jugu Sinajskega polotoka - tam kjer se stikata Sueški in Akabski zaliv. Znan pa je zaradi neverjetnega podvodnega življenja z preko 150 vrst koral in preko 1000 različnih rib in ribic. Ras Mohammed je eden najboljših krajev na svetu za potapljanje in šnorkljanje.
Midva sva se odpravila na Ras Mohammed z barko (možno je še po kopnem). Vkrcanje je v pristanišču v bližini Old Sharma. V pristanišču je ogromno število izletniških bark, na katere pripeljejo interesente iz celotnega območja Sharma. Eni imajo potapljaško opremo, drugi gredo samo šnorkljati (snorkelling), se pravi samo z masko in dihalko, brez dodatnega kisika.
Konec maja je vreme ravno pravšnje za tak izlet, voda je že topla, zrak tudi, ni pa še tiste žgoče vročine, ki se naredi v Egiptu poleti. Med vožnjo predstavnik na barki, ki je potem z nami plaval v vodi (da kakšnemu ne rata slabo ali kam ne zaide), nas je vse posedel na tla na zgornji palubi in je kazal zemljevide nacionalnega parka, ter slike rib, ki jih bomo srečali. Poudaril je, da nikakor ne smemo se dotikati koral, ker nekatere so strupene, ter nikakor se jih ne sme lomiti ali hoditi po njih, ker je vse zaščiteno. In med vožnjo in pregledovanjem teh knjig tako mi je naredilo slabo, prava morska bolezen, da sem se pozneje komaj spravila v vodo...
 Izletniške ladje v morju pri Ras Mohammedu.
Vožnje iz pristanišča do mest, kjer se potapljamo, nič več kot 1 uro, ob občudovanju zanimive pokrajine in gor v daljavi ter čudovitega morja. Temne predeli takoj pod vodo - so korale, lahko so komaj prekrite z vodo, plavina pa označuje bolj globoko vodo. Tam plavaš ob meji koralnega grebena in občuduješ to stvaritev narave, kako se spušča v globino tudi po 40-60 metrov. Nekatere korale so stare do 2 mlrd let (!) in so se v vseh teh letih zaradi potresov in geoloških sprememb znašle nad površjem vode.
Z morja vidimo vhod v nacionalni park Ras Mohammed na kopnem. Ras pomeni glava, zato park se imenuje "Glava Mohammeda".
Med tem, ko se večina odpravi potapljati, se jaz borim s slabostjo... In ne glede na to, lahko rečem, da je Ras Mohammed čaroben kraj, fantastična narava in je vredno priti v Sharm El Sheikh že samo zaradi tega. Se pa odločiva, da naslednjič greva po kopni poti.
 Freddy se odpravlja na raziskovanje globin.
Pogled z barke na obalo Ras Mohammeda, kamor izletniki prihajajo z mini busi in jeep-i, ter nato do koralnega grebena preprosto odplavajo s kopnega. Na nekaterih delih je potrebno paziti močan vodni tok. Tudi zato vsaka skupinica plavalcev ali potapljačev gre obvezno v spremstvu vodiča, ki pokaže najbolj zanimive predele, opozori na posebne ribe ali korale ter tudi pomaga tistim, ki morda precenijo svoje sposobnosti.

Izlet z ladjo do Ras Mohammeda traja skoraj ves dan, tam do kake pete ure popoldan, na ladji postrežejo kosilo, naredijo več postankov za plavanje in potapljanje na različnih krajih, nikjer pa se ne ustavijo ob kopnem ali na kaki plaži.

Še en fantastičen izlet, ki je obvezen, če greste v Sharm - izlet v Abu Galum oz. Modro Luknjo, čez Sinajsko puščavo. Naš izlet je vseboval tudi postanek v Dahabu.
Zgodaj zjutraj štartamo z jeep-i iz Sharm El Sheikh-a, pot nas vodi vzdolž obale Rdečega morja "navzgor" v smeri proti meje z Izraelom. Postanek za zajtrk na počivališču ob cesti, nato zavijemo v puščavo, kjer lahko malo hribolazimo, dokler sonce še ni tako močno.
Pot z jeep-i skozi puščavo gre skoraj po brezpotju - med peskom in kamni je pot komaj zaznavna. Čar dogodovščine hitro mine, ker med vožnjo dobro trese in premetava. Ko se zopet za krajši čas vrnemo na cesto, je kar olajšanje.
Vendar vožnja in postanki v puščavi so za nas čisto posebno doživetje - od pokrajine, do ljudi, živali. Vidimo bivališča beduinov, pastirske lope... Samo na enem kraju smo našli pravo puščavsko sipino iz fine mivke. Drugače pa je Sinajska puščava deluje dokaj "umazana" in neprijazna, mivka je siva in groba z veliko kamenja... Umazana pa zato, ker povsod ob poti in celo sredi puščave videvamo ogromno odpadkov - od nakupovalnih vrečk do plastenk, ki jih veter kar nosi naokoli. Bližje kot je mesto, slabše je. Škoda.

Ceste, ki povezujejo Sharm z Dahabom in še naprej do Izraela so pravzaprav odlične, prazne so, ravne, kolikor je to v gorskih razmerah mogoče. Domačini se z avti skoraj ne vozijo. V Sharmnu pravzaprav skoraj ni domačinov, živi tukaj ogromno preseljencev iz celega Egipta, in tudi od drugod po svetu, ki delajo tukaj s turisti, in le redko kdo se tu ustali za stalno. Turisti tudi raje se odločijo za organiziran prevoz ali izlet. Malo kdo vzame rent-a-car, kaj pa vem... Mogoče tudi zato, ker so na cestah zelo pogoste vojaške kontrole oz. se voziš skozi kontrolne točke, kot bi šel skozi mejo....
Vožnja po puščavi, poti so komaj vidni. Okrog pa so zmeraj gore.
Redke rastline v puščavi. Kljub vsemu bedunom nudijo dragoceno senco.

Puščavska pot.
Postanek ob "počivališču" v puščavi. Pod slamnato streho je nekaj blazin, ponudijo karkade, nekaj sadja, prigrizkov.
Peš raziskovanje okolice. Pogledi na Sinajsko gorovje. Sicer na takem izletu peljejo bolj na ogled, da imaš predstavo, kaj Sinajska puščava je. So pa organizirani tudi pravi pustolovski izleti s trekingom in potjo skozi kanjon, a to bo za naslednjič.
Ne vemo zagotovo, a najbrž je grob nekoga, ki je tukaj umrl.

Pri postanku ob beduinskih bivališčih nas, seveda, takoj obkrožijo otroci, ki so veseli bonbonov, reklamnih kemikov, vsake neumnosti, a še najbolj nekaj kovancev. Četudi niso stari več kot 6-8 let, zelo dobro znajo prositi "Mister, please, one dollar".

Po dopoldanski pustolovski vožnji in sprehodih po puščavi se pripeljemo do obale, do velikega parkirišča ... za kamele. Tudi tukaj je polno otrok, ki sicer vodijo kamele, jih silijo pozirati pred fotoobjektivi in, seveda, za svoje delo pričakujejo plačilo. So pa res prikupni. In otroci, in kamele :)

Tukaj zapustimo naš jeep, ki smo ga že počasi siti, in predvsem puščavskega prahu, in se presedlamo na kamele.
Pot nadaljujemo vzdolž obale na kamelji grbi. Jaz sem se tokrat prvič vozila na kameli. Meni je bilo fantastično! Se moraš dobro držati in ohraniti ravnotežje v trenutku, ko se kamela dvigne in spusti. Drugače pa je krasno, to mi je bilo tako lepo - umirjeno zibanje v tempu kamelje hoje ob obali, ni lepšega...

jaz na kameli, na čelu "karavane"
Pol urice na kameli in že moramo iti dol. Prišli smo do cilja našega izleta - zaliv in kraj ob obali, ki se imenuje Modra Luknja ali Abu Galum. Že naziv - Abu Galum - ti pričara tak mističen feeling... V morju takoj ob obali je tukaj zelo lep koralni greben, koralna stena skoraj takoj ob obali strmo spušča na globino 60 m in v globini nekje na sredini te stene je "okno" in je zelo posebno za tiste, ki se potapljajo.
Poznavalci sicer pravijo, da lokalni turistični delavci za Abu Galum ali Modro luknjo znajo "prodati" več podobnih krajev na tem koncu. Naš Abu Galum nam je bil fenomenalen, ker z drugim ne moremo primerjati, zato niti ne vemo, če smo bili v "pravem" Abu Galumu.
Modrina vode označuje globino, bolj plitvo območje je zelenkaste barve - to je vrh koralnega grebena, višina vode nad njim je le do kolen. Nato sledi 60-metrski prepad v modro globino.
Po kopanju (ali mogoče je bilo še pred tem, zdaj se niti več ne spomnim) na terasah ob obali, pod strehicami pojemo kosilo v beduinskem slogu - na blazinah, miza je komaj dvignjena. Dobimo riž, pašto, krompirček in mnogo zelenjave, vse je zavito v foljo, ne vem niti, kje se to pripravlja, daleč okrog nismo videli nobenega hotela, nobenega naselja... Vse nam dobro gre, vse je fino...

Po plavanju, po puščavski dogodivščini, vedno bolj prav pridejo tele blazine in počivališča, vedno težje se dvignemo. Obišče nas starejša žena, ki prodaja neke malenkoste...
Pozno popoldan se zapeljemo, zdaj že z jeep-i in po cesti, do Dahaba, ki je nekako na sredini poti med Sharm-El-Sheikhom in Abu Galum-om. Dahab je zelo znan med surferji kraj, tukaj je tudi več hotelov, saj v zalivu pri Dahabu je konstanten veter in je zelo primerno za vse športe, ki so na veter vezani.
Sicer pa je Dahab manjše letovišče, ob obali prelepega zaliva je dolga promenada z obilico trgovin, restavracij in shisha barov. Imamo še preveč prostega časa, se razgledamo, se sprehodimo, da pa bi počeli kaj posebnega - to pa ne... 1 ura za ogled Dahaba je vrh glave.
Prometne oznake v Dahabu :)
Še selfie in slovo od Dahaba.

En teden v Sharm El Sheikhu je krasen in posvem zadosten dopust. Ugotovili smo, da je najboljši termin za dopust v Sharmu je maj ali september/oktober (voda v morju ima okrog 24 stopinj, jeseni še več, zrak 33-37 stopinj, sončno in suho), poleti je že prevroče, pozimi je voda v morju hladna in dan je kratek. Sharm je kraj narejen za turiste in kot tak je popoln za počitnice. Narediš pa si jih lahko aktivne do te mere, kolikor ti odgovarja.