Jaz ne maram cenkanja. Jaz ne znam se pogajati za ceno. Jaz
ne prenesem, kadar mi prodajalec diha za vrat in me sili k nakupu. Takrat se
enostavno obrnem in odkorakam iz trgovine. Ne prenesem neopravičeno visokih
cen, sploh pa takih, ki niso nikjer označene. Grenak priokus mi ostane, ko
ugotovim, da so me opeharili. In to z nasmehom in hecanjem. Ko že mislim, da
smo postali »prijatelji«...
Šli smo na potovanje po Turčiji. Kjer je bilo vsega tega na
pretek... Šli smo odkrivati novo državo, šli smo videti naravne lepote, ki so
osupljive, šli smo spoznati zanimivo zgodovino, navade in življenje ljudi, ki
so včasih zelo drugačni od naših, šli smo polni pozitivnih pričakovanj. Vrnili
smo se polni vtisov in niso vsi pozitivni. Najbrž bo šele čas pokazal, ali
želimo si še kdaj vrniti v Turčijo.
Dobila sva zelo ugodno ponudbo ki vključuje povratni let iz
Ljubljane v Antalijo, tedensko bivanje z zajtrki v hotelih 4*/5* ter prevoz iz
Antalije do Kapadokije in nazaj. Tudi več ogledov na tej poti je že bilo
vključeno v ceno. Vse skupaj je malo preko 300 Eur na osebo. Seveda, če smo
želeli videti več in na poti kaj prigrizniti, smo morali plačati dodatno, a še
vedno je to zelo zelo ugodno potovanje.
Leteli smo z družbo Corendon Airlines, nizkocenovnik,
turško-nizozemska naveza. Solidna storitev, celo 20 kg prtljage je že
vključeno v ceno, v salon lahko prineseš še dodatnih 7 kg ročne prtljage. Hrana
in pijača na letalu za doplačilo. Tja in nazaj imamo jutranji let, ki traja
cca. 2,5 ure, nad Srbijo, Bulgarijo, Grčijo.
S Turčijo imamo 1 uro časovne razlike, tako prvi dan smo za
eno uro »v minusu«, ampak imamo še vedno dovolj časa za raziskovanje ob obali
Sredozemlja. Tako popoldan je namenjen ogledu antičnega mesta Aspendos,
o katerem bo poseben post.
Mi se zvečer namestimo v odličnem hotelu Crystal Paraiso
Verde resort malo izven Beleka. Sprehod do razburkanega Sredozemskega morja.
Izven sezone plaža res ni kaj posebno lepa, polna je smeti in naplavin. Poleti
je najbrž vse veliko bolj počitniško in urejeno. Zagotovo so plaže dolge in široke.
Sredina marca pri nas je že v znamenju pomladi, na
sredozemski obali Turčije so temperature marca podobne kot pri nas – okrog 15
stopinj. Na soncu in v zavetrju je že toplo, v senci pa je frišno, veter je še
vedno zelo hladen. Najlepši čas za obisk plaž v Turčiji je konec septembra –
začetek oktobra. Julij –avgust vročina je ekstremna (tudi 45-50°C + visoka
vlažnost), voda v morju je enaka temperaturi juhe. Junija zna biti še lepo,
maja pa je zrak že topel, voda v morju pa še najbrž ni dovolj segreta, je bolj
za korajžne. Za popotovanja in raziskovanje Turčije pa sta nedvomno najlepša
april in maj, ko je prijetno toplo, vse cveti in zeleni.
Naslednje jutro
zgodaj zjutraj se odpravimo na 600 km dolgo pot do Kapadokije. Na poti naredimo
en malo daljši postanek v Konyi, bivši prestolnici seldžukov in
»domačem« kraju dervišev. Ker potujemo z avtobusom z rednimi postanki na vsake
2 uri pot se zavleče vse do večera.
Najprej se peljemo vzdolž obale do Manavgata, kjer se odcepi
cesta v notranjost države.
Pot nas vodi skozi gorovje Taurus, ki se razteza vzdolž
sredozemske obale Turčije vse od Egejskega morja skoraj do jezera Van, kjer se
stika z Bonskim gorovjem, ki leži ob obali Črnega morja. Gorovje Taurus je dolgo približno 2000 km in po starosti in
sestavi je sorodno našim Alpam. Na trenutke tako tudi izgleda. J Bonsko gorovje ob
Črnem morju pa je območje »večne jeseni«, tam pade še največ dežja, je taka
Anglija v Turčiji.
Na pobočjih Taurusa nad višino cca. 1000 metrov rastejo
cedre, ki preprečujejo erozijo tal. V Turčiji se zelo veliko dela na
pogozdovanju, vsako leto posadijo ogromno dreves. Mi se ustavimo na kratek
postanek in čaj na postajališču nekje na 850 mnv. Zunaj je povsem drugačno vreme kot na obali, je dež in je mrzlo, nikakor ni več kot 5-7 stopinj.
Hribi…
pogled na zasnežene vršace Taurusa |
ponudba na postajališču |
Postojališče ob cesti nekje sredi Taurusa |
mini mošeja ob poti |
Pot proti Konye prečka Taurus nekje v centralnem delu,
speljana je skozi prelaz Alacabel na višini
1825m. Seveda naredimo krajši fotografski postanek na snegu. V sredini marca se sneg prav tako kot pri nas še vedno zadržuje na višini 1400-1500 metrov in
višje. Sicer pa so gore v Taurusu visoke vse do 3700 metrov nadmorske višine.
Turki niso ravno športniki, v hribe ne hodijo, slovenci pa ne moremo, da se ne bi ustavili v hribih na najvišji točki poti.
Med gorami Taurusa še vedno živijo nomadi, ki se ukvarjajo z
živinorejo, pasejo ovce in koze na pobočjih
Taurusa. Nomadov je vedno manj tudi zato, ker zadnja leta se veliko dela na
obveznem 12-letnem šolanju za vse otroke v državi (8 let osnovne šole + 4 leta
srednje). Zadnjih 3-4 leta ni mogoče se izogniti šolanju, otroci nomadov živijo
v internatih in, ko se izšolajo in spoznajo »mestno« bolj udobno življenje, le
redki se vrnejo k nomadskemu življenju. V zimskem času nomadi se ustalijo v
dolinah, kjer se preživljajo z obiranjem bombaža, tkanjem preprog iz volne
ipd., poleti pa so v hribih.
Naselje med hribi Taurusa:
Ko se spuščamo že na drugo stran Taurusa proti ogromni
dolini Konya, se odpre pogled na umetno jezero.
Turčija ima ogromno jezer, navajajo, da jih je okrog 200, veliko je tudi umetnih.
Največje je jezero Van.
Taurus je bogat z boksitom, iz katerega izdelujejo zelo
kvaliteten aluminij, eden najbolj kvalitetnih na svetu. Na kratek postanek se
ustavimo v mestu Seydishehir, kjer je tovarna
prav tega aluminija. Iz turškega aluminija izdelujejo vse Boeingi in letala
F16. Recimo, Airbuse izdelujejo iz francoskega aluminija, ki je manj
kvaliteten.
Seydishehir |
Seydishehir in tovarna aluminija |
Turki dajo malo ali nič na urejenosti okolice in stavb. To za njih enostavno ni pomembno. Nas pa to prav "bode" v oči....
Postanek v Seydishehirju:Turški "avtogril" |
Kanček čisto turškega čara.
Cona za počitek in piknik ob cesti.
Na poti od Konye pa vse do Kapadokije so samo brezkončna polja,
kjer sadijo večinoma pšenico ali krompir. Zelo me je spominjalo na mongolske
stepe (sicer nisem nikoli bila v Mongoliji, a tako si jo predstavljam po slikah
in filmih). Mogoče zato me je spominjalo na Mongolijo, ker je to pokrajina
seldžukov, ki so se preselili sem iz Mongolije.
Pogled na Konyo |
Do Konye z več postanki smo se vozili kakih 5 ur. Vožnja od Konye do Avanosa v Kapadokiji je trajala še 3 h z vmesnim postankom v Aksarayu. Aksaray je nekoliko večje mesto v samem centru Turčije na nekoč izjemno pomembni Veliki Svileni poti. Sedaj je tukaj tovarna Mercedesovih tovornjakov.
Čeprav je Aksaray blizu Kapadokije, je proč od glavnih turističnih poti in znamenitosti, zato se tu ustavimo samo na »tehnični« postanek in kavo, šofer avtobusa izkoristi postanek za pranje avtobusa. J In to ne samo naš avtobus, kar vsi, ki so se tam ustavili, bili deležni pranja. Ko bi le še malo okolico uredili !!!
V Aksarayu se bus ustavi tudi pri bankomatih. Naučeni smo
bili, da se oranžen ne sme uporabljati, saj požre vse evropske kartice, deluje
samo na turške. Pri vseh ostalih bankomatih se lahko dviguje denar tudi s
tujimi karticami, le da moraš biti pripravljen, da nekje boš dobil ven evre,
nekje pa to bodo lire.
prvi, oranžni, bankomat je samo za domačine |
Najvišja gora Turčije je Ararat 5166 m, je blizu meje z
Armenijo in armenci jo imajo za svojo goro. Druga najvišja gora Turčije pa je
ugasli vulkan Erdžijas (Erciyes),
visok 3900 m. Videli ga bomo, ko bomo leteli z balonom nad Kapadokijo. Za
postajališčem pa se nam prikaže nekoliko nižji vulkan
- Hasan, ki ga potem spremljamo s ceste dobršen del poti. Oba vulkana sta
krivca za nastanek Kapadokije, takšne kot jo poznamo sedaj. Iz avtobusa
poskušamo fotografirati vulkan, ampak na sliki se res izgubi njegova veličina.
pogled na vulkan Hasan |
zdavnaj ugasli vulkan Hasan |
Ceste po Turčiji so zelo dobre, večinoma hitre ceste. Nikjer
ni veliko prometa, razen na obali v bližini Antalije, najbrž je tudi v Istanbulu prometni kaos. Tovornjakov je zelo malo ali jih sploh ni. Avtomobilov je
malo, tudi po mestih jih ni veliko. Razlog je tudi v tem, da so zelo dragi, pa
tudi bencin je zelo drag – okrog 1,6 €/liter. V Turčiji so zelo visoki davki na
alkohol, cigarete, bencin, tudi preko 50%. Iz tega krijejo stroške za zdravstvo
in šolstvo.
V večjih mestih je
avtomobilov malo več, seveda, so tudi novi in dragi avtomobili, veliko pa je
starejših. Turki imajo zelo radi Mercedese, pa četudi je že precej star.Če imaš
Mercedes – si v Turčiji »IN« in si frajer .
Med potjo na avtobusu teče debata o navadah turkov v teh krajih (pogostijo
nas tudi z lokumom, predhodno pa ponudijo kolonjsko vodico za umivanje rok – vse
kot je v navadi pri turkih). Tako izgleda, ko gredo turki na obisk k sosedom,
recimo, kje na podeželju, kjer so navade še zelo žive:
Obiska ne najavijo. Vse, kar moraš narediti, da greš k
nekomu na obisk, je samo to, da se odločiš, da greš nekoga obiskati. Nekaj
metrov pred hišo glasno zakričijo »Ahmed, prihajam k tebi«. Ahmed mora pustiti vse, kar koli je počel in
priteči pred hišo ter goste pozdraviti zunaj. Če Ahmeda ni doma, najmlajši član
družine teče iskat Ahmeda na polje ali v čajnico (kje drugje pa nima kje
biti...) in ga nemudoma pripelje domov. Vsi gostitelji pozdravijo vsakega gosta
posebej, nato vsakega posebej se vpraša »kako ste«, odgovor je obvezen »Odlično«.
Vsak od gostiteljev mora vprašati vsakega od gostov, da se ne bi kdo počutil
zapostavljenega. Šele po pozdravu se goste povabi v hišo v sobo za goste.
Soba za goste je v hiši vedno najlepša in je vedno urejena,
čista in za goste pripravljena. Gostje se usedejo, kjer želijo, se jim ponudi
kolonjska vodica za umivanje rok, da lepše dišijo in tudi za razkužilo.
Najmlajši član družine že prinese vsem čaj (nič ne vpraša, kdo kaj bo, samo
prinese). Gostje čaj morajo tudi spiti, sicer jim gostitelj lahko zameri, zakaj
ne marajo njegovega čaja. Ko gost čaj spije, brez dodatnih vprašanj dobi še
drugo rundo čaja, šele nato lahko položi žličko čez šalico, kar pomeni, da čaja
ne bo več pil. Če ne položi žličke počez, bo dobival še in še čaja... Gostitelj
bo prinesel tudi nekaj prigrizkov, iz vljudnosti tudi teh je treba vsaj nekaj
prigrizniti, sicer so spet lahko zamere – zakaj ne marate njegovih oreščkov ali
lokuma... (Lokum je isti bosanski rahatluk).
Šele čez kako uro gost lahko vpraša, če lahko že gre proč,
in zagotovo gospodar mu bo odgovoril, da ne še, kajti sicer lahko gost misli,
da Ahmed ne vidi ure, da gre proč. Čez kakih 20 minut lahko ponovno vpraša
dovoljenje za odhod in gostitelj takrat pove, ja ali ne. Spet se vsi
pozdravijo, pospremijo goste ven pred hišo in glavni gospodar čaka pred hišo
tako dolgo, dokler vidi goste. (Glede na ravnine, je to lahko več kilometrov). Če
ne počaka – so spet zamere v smislu »tako se mu je mudilo, da gosti gremo, da
niti ni počakal, da smo zaprav odšli«. Čez največ nekaj tednov Ahmed mora obisk
vrniti, sicer so zopet zamere. Skratka dobro moraš premisliti, preden se h komu
odpraviš na obisk...
V času
seldžukov, ki so se preselili na to območje iz mongolskih step, prestolnica je
bila Konya. Ravno takrat so zgradili karavansaraje
po celotni državi. V enem od teh se ustavimo na poti nazaj iz Kapadokije proti
Sredozemlju. Karavansaraj se obnavlja, tako lahko vidimo, kakšen je, ko še ni
urejen. Sedaj so karavansaraje bolj atrakcija za turiste, mogoče prijetna
navada za domačine – se ustaviti v karavansaraju in ne na modernih črpalkah in postajališčih.
Ta
karavansaraj, ki se še prenavlja, je postavljen tik ob jezero Obruk. Jezero ni
prav veliko, recimo, premer je kakih 150 metrov. Zanimivost tega jezera je v
tem, da so se mu dobesedno vdrla tla. Pod površjem zemlje je precej podtalnice,
nastalo je podzemno jezero. Pod vplivom nazemnih voda – dežja, snega – nadzemno
jezerce sčasoma razjedlo apnenčasta tla, ki so se vdrla v skoraj pravilnem
krogu in tako sta se nadzemno in podzemno jezeri združili.
Jezero ima
previsne skalnate stene, tako k vodi sploh ne moreš priti. Vodo iz jezera
črpajo za zalivanje okoliških polj.
jezero Obruk |
Saraj pomeni Palača, se pravi to so palače za karavane. Nekoč so jih postavili na
poteh karavan na vsakih 40 km, toliko namreč znaša dnevna pot kamele, ki je maximalno naložena s tovorom. Ob temi so karavansaraj zaprli, tako tisti, ki ni prišel do teme
noter, je ostal zunaj na prostem. Tri dni so lahko spali in jedli v
karavansaraju brezplačno, stroški so se pokrivali iz davkov. Poti karavan so
šli iz Antalije do Konye, kjer so se poti razdelile – Svilena pot za Kitajsko
ter Južna pot v Perzijo. Trgovci so morali zjutraj preveriti tovor in živino,
če je vse v redu in nič ni zmanjkalo. Če je kaj zmanjkalo, vrat karavansaraja
niso odprli toliko časa, dokler niso našli krivca.
V drugem
karavansaraju na naši poti spijemo čaj, se sprehodimo skozi stojnice z razno
šaro. Čaj v Turčiji se kuha večinoma črni, povsod imajo tudi jabolčnega in iz
granatnih jabolk. Čaj je postrežen obvezno v kozarčkih v obliki tulipana. Čeprav
tulipan velja za nizozemsko cvetlico, je doma v Turčiji, od tukaj so ga uvozili
v Holandijo.
Na poti nazaj časa na avtobusu je na pretek, nikjer ne ustavljamo
za daljši čas, kljub vsemu se vozimo dobrih 10 ur do obale. Tokrat teče debata
o navadah turkov, ko se poročajo. Po zakonu morajo biti polnoletni. Na poroko
povabijo vsaj 400 ljudi, včasih tudi preko 1000. Mladoporočenca za darilo
največkrat prejmejo denar in zlatnino. Če se pa ženska loči od moškega, za
moškega je to hud udarec, predvsem za njegov ego, kajti potem vsi se iz njega
norčujejo. V večih mestih so poroke podobne kot v Evropi. Na vaseh so še vedno
pogoste tradicionalne in dogovorjene poroke, ko ženin prvič vidi in spozna
nevesto šele na poroki. Zato velja, da če žena ni nedolžna, se mož lahko takoj
loči. Moški so nasploh zelo ljubosumni, žena mora biti pridna. Turki pa menda
so zelo »radoživi« in žene varajo ob vsaki priliki. Imajo pa zelo radi otroke.
Tokrat se na poti sladkamo s bišmanijo (ali nekaj zelo
podobnega) – puhaste nitkaste sladke kepice. Še ena manj znana tipično turška
sladica. V Manvgatu se ustavimo še na pravo turško kavo. Cene so že prav »turistične«
- kavica v postajališču ob cesti stane 2 €. Edina pijača, ki smo jo naročali v
Turčiji in ni bila draga – je čaj v karavansaraju – za 2 čaja in 2 kosa
(mičkenega) peciva sva plačala 3 €, kar je res ugodno. Drugod manj kot 2 € za
čaj ali kavo nisva plačala.
In tukaj je glavni vtis od stika s prebivalci, s tistimi, ki se službeno srečujejo s turisti, ki pridejo v Turčijo: turki so trgovci. Ves turizem je organiziran tako, da na vsakem izletu te peljejo v tako ali drugačno trgovino, kjer so bolj ali manj zanimivo predstavljeni izdelki, ki jih prodajajo. Nato je čas, ko se te trgovci oprimejo kot pijavke. In čeprav zelo prijazni in zanimivi, te bodo masirali in s takimi in drugačnimi triki pripeljali do tega, da kupiš njihov izdelek. Četudi ga res imaš namen kupiti, moraš barantati in se cenkati. Do grdega. Ker cene so nepojmljivo visoke. Saj barantajo z veseljem. Prav dosti pa cen ne znižujejo. Imeti moraš čas in potrpljenje. Ker nisva ljubitelja shoppinga, sva se zmeraj čimprej pobrala proč iz trgovin, da nama nihče ne najeda, brez da bi sploh pogledala kaj in za koliko prodajajo. Morda, če bi imeli možnost kaj pogledati v miru in si narediti računico glede cene, bi morda kaj kupili... Tako pa ne...
Najbolj grenak priokus ostane pa ne od barantanja, ampak od tega, da te grdo opeharijo in nimaš volje, niti ne poznaš navad, da bi se temu izognil. V tednu dni v Turčiji niti enkrat nisva dobila računa, niti kakega potrdila, da sva kaj plačala. Cenikov itak ni, za vsako kavo ali kozarec soka pa se ti ne ljubi prej pol ure barantati in se pogajati za ceno. Tako sva predrago plačala skoraj vsako pijačo, ki sva jo spila. Plastenka 0,5 l vode in 0,33 l soka ter paketek 7 čingumov ne more stati 9 eur. To je nonsence. Predstavnica agencije, ki že leto dni živi v Turčiji in nekaj pozna, je razlagala, kako je kupila plastično namesto usnjene jakne, kako namesto bombažne majčke dobila neko poliester zadevo... Pa je že navajena lokalnih navad... Ko moraš absolutno vsako stvar ob nakupu preveriti, poskusiti, zbarantati in plačati toliko kot imaš namena plačat, sicer te prenesejo naokoli. Ko ti v trgovini reklamirajo in prodajajo polno škatlo lokuma treh okusov in z oreščki, doma pa ugotoviš, da je škatla več kot pol prazna, lokum pa ni mu niti podoben, kaj šele okus, takrat pa si rečeš - dežela je lepa, ljudje pa niso...
Moram pa dodati, da povsod, kjer koli smo bili, smo se počutili izjemno varno.
Najbolj grenak priokus ostane pa ne od barantanja, ampak od tega, da te grdo opeharijo in nimaš volje, niti ne poznaš navad, da bi se temu izognil. V tednu dni v Turčiji niti enkrat nisva dobila računa, niti kakega potrdila, da sva kaj plačala. Cenikov itak ni, za vsako kavo ali kozarec soka pa se ti ne ljubi prej pol ure barantati in se pogajati za ceno. Tako sva predrago plačala skoraj vsako pijačo, ki sva jo spila. Plastenka 0,5 l vode in 0,33 l soka ter paketek 7 čingumov ne more stati 9 eur. To je nonsence. Predstavnica agencije, ki že leto dni živi v Turčiji in nekaj pozna, je razlagala, kako je kupila plastično namesto usnjene jakne, kako namesto bombažne majčke dobila neko poliester zadevo... Pa je že navajena lokalnih navad... Ko moraš absolutno vsako stvar ob nakupu preveriti, poskusiti, zbarantati in plačati toliko kot imaš namena plačat, sicer te prenesejo naokoli. Ko ti v trgovini reklamirajo in prodajajo polno škatlo lokuma treh okusov in z oreščki, doma pa ugotoviš, da je škatla več kot pol prazna, lokum pa ni mu niti podoben, kaj šele okus, takrat pa si rečeš - dežela je lepa, ljudje pa niso...
Moram pa dodati, da povsod, kjer koli smo bili, smo se počutili izjemno varno.
Napisala bom več postov o krajih, ki sva jih obiskala:
- Antalya
- Manavgat
P.S. Hvala Špeli in Aliju, ki sta nas spremljala to pot. Špela, hvala za vse, kar si nam povedala in da si skušala naučiti nas se soočati s turško resničnostjo :)
P.S. Hvala Špeli in Aliju, ki sta nas spremljala to pot. Špela, hvala za vse, kar si nam povedala in da si skušala naučiti nas se soočati s turško resničnostjo :)
Ni komentarjev:
Objavite komentar