petek, 15. januar 2016

Zaanse Schans: cokle in mlini

Nizozemska je zaradi kratkih razdalj zelo priročna za potepanja po različnih malih in velikih mestih, prav tako kot Slovenija. Z razliko, da so na Nizozemskem odlične železniške in avtobusne povezave.
Nekje okrog poldneva iz Amsterdama se odpravimo v bližnjo vasico Zaanse Schans.

Kaj je Zaanse Schans?
Zaanse Schans (se prebere Zanze Shans) je muzej pod odprtim nebom, kakih 10-15 minut proč z vlakom iz Amsterdama. Je absolutno očarljivo in zanimivo mestece, kjer se ohranja tipično holandsko vzdušje.
centralna železniška postaja Amsterdam
Kako pridemo v Zaanse Schans?
Najhitreje in enostavneje se odpraviti z vlakom iz centralne železniške postaje v Amsterdamu (ta postaja je res najboljši kraj, če se kamor koli odpravljaš iz Amsterdama). Ko stopiš v stavbo železniške postaje, na levi strani so blagajne, ločeno za vlake v tujino in domače. Blagajničarke so izjemno prijazne, samo poveš kam bi rad šel, pa ti najdejo najboljšo povezavo, natisnejo vozni red vlakov, napišejo katera smer vlaka in s katere platforme gre. Karta do Zaanse Schansa stane okrog 2,60-3 € v eno smer. Ker smo kupili dokaj komplicirano povezavo (iz Zaanse Schansa smo se vrnili do zadnje postaje v Amsterdamu in tam se presedli na vlak za Haarlem, kamor smo šli na predbožični sejem, nato še nazaj povratek v Amsterdam), je naša kombinacija vožnje stala okrog 15 €/osebo. Vsak smo dobili po 3 karte, ki jih je treba pred vstopom na vlak in ob izstopu registrirati na aparatih, ki so na vhodu k platformam, ponekod tudi na platformah. Na platformah je vse označeno na elektronskih tablah, na vlaku prav tako. Samo moraš vedeti kam hočeš iti, kako se imenuje tista postaja in v katero smer gre vlak. Postaja, kjer izstopiš za Zaanse Schans se imenuje Koog-Zaandijk.
Za oknom vlaka med vožnjo.
V udobnem vlaku (na vseh vlakih imajo zastonj WiFI) se hitro pripeljemo do naše postaje in se odpravimo skozi manjše mesto (ulica levo od postaje, če gremo v smeri vožnje vlaka) neposredno do muzejske vasice.
 Andreh se je zagrel za nov model taksija :)
 Pot dolga kakih 300 m nas vodi mimo tovarne čokolade in piškotov. Za prvim vogalom pa zagledamo že prvi mlin. Pravi pravcati holandski mlin na veter! Spodaj v mlinu je kar trgovina.
In za tem prvim mlinom zagledamo jezero, most čez jezero (mogoče je to tako široka reka?) in ob jezeru pravo holandsko vas, kot na slikah znanih slikarjev-"holandcev". To je prelepo!! Mlini, lesene hišice, jezero, polja, modro nebo in par oblačkov za dekoracijo. To je skoraj že kičasto! Kar nisem mogla nehati fotografirati!

Osrednja "vas" je označena kot muzej pod odprtim nebom. Tukaj so zbrane lesene hišice in mlini na veter še iz 17.-18. stoletja. V večini hiš še vedno nekdo živi, v nekaterih so manjši muzeji, razstave, trgovine in delavnice.
Okrog 30 hišic konec 60-h let prejšnjega stoletja  so pripeljali sem iz različnih regij Nizozemske, da se ohranijo in se vtdržujejo takšni, kot so bili nekoč.
 Tukaj se lahko obišče muzej in delavnico izdelave cokel, starinsko sirarno in več še delujočih mlinov, vsak od katerih ima svoj namen - so mlini za izdelavo gorčice, masla, barv, žaga. V sirarni lahko poskusiš vse siri, seveda, lahko vse tudi kupiš.

Hišice kot iz pravljice. Odsevi v vodi so čudoviti.

Zanimivo, da so temelje za muzej in idejo dobili takoj po drugi svetovni vojni in bila je to povsem privatna iniciativa. Ustanovili so fond, s katerim so financirali demontažo starih hiš in mlinov po državi, kjer bi jih morali uničiti, da se naredi prostor moderni industrializaciji. Industrializirana hladna in siva mesta sedaj nihče ne obiskuje, tukaj pa se gnete turistov. Kitajci so skoraj jokali od navdušenja.

V hišicah še živijo ljudje. Ker vsak turist bi se rad fotografiral na mostičku pred hišico, že pred vstopom na most je veriga z napisom "Private", tako, ja, na most ne smeš. Ljudje so se najbrž naselili tukaj namenoma in morajo imeti potrpljenje do turistov. Jaz si ne predstavljam, da bi pred mojo hišo ves čas nekdo hodil, gledal na dvorišče in v okna in nenehno fotografiral. Zagotovo, vse hišice in dvorišča so prav luštno urejeni.

Nekoč v tej regiji je bilo okrog 600 mlinov na veter. V času zlate dobe (16.-17.-18. stoletje) je bilo tukaj precej ladjedelnic, saj z mlini so poskrbeli za delovanje tovarn in žaganje lesa, iz katerega so potem delali ladje za ribolov in nenazadnje potovanja in odkrivanje sveta. Z mlini so poganjali celotne tovarne in ladjedelnice.
 Ker lastniki mlinov, pa tudi vsi, ki so bili zaposleni okrog tega, so imeli veliko dela in precej visok dohodek, se je to odražalo pri gradnji lepih in "bogatih" hiš. Blagostanje so se trudili pokazati tudi z zanimivimi fasadami. Posebno bogati so imeli tudi vrt okrog hiše.

Vasica je izjemno prijeten kraj za sprehode (vstop je prost), le za ogled malih muzejev v mlinih ali stavbah je potrebno doplačati. 2-3 uri je dovolj za obisk, lahko je manj, a škoda si je to ogledati v naglici.
Nizozemsko podeželje.
Neskončna polja, nikjer klančka ali hribčka. Samo nekaj kanalov.
Pri farmi v Zaanse Schans je tudi živina.

Zelo poseben in zanimiv je muzej s cokli. Cela "pot" coklov je pripeta na zunanjo steno delavnice coklov. Tudi na drugih hišah smo videli, da cokle kar postavijo pred vhod ali pritrdijo na ograjo ali steno, pa uporabijo za rože ali okras. Presenetljivo, cokle še vedno tudi obuvajo. Leseni so!
 Nekaj hecnih vzorcev je zunaj pred muzejem, lahko se jih tudi pomerja. Temu se nismo izognili in smo se res nasmejali s temi cokli!!

Noter v muzeju je razstava nekaj posebnih coklov, eni so tudi posuti z dragocenimi kamni Swarovskega. Pogledali smo, kako cokle delajo - strojček je podoben kot za izdelavo ključev - strojček preslika en izdelek na naslednji, tako nastane identičen dvojnik. Včasih najbrž so delali vse ročno.
Seveda, ne manjka niti trgovina s cokli in vsemi mogočimi suvenirji. Cokle pa lahko kupiš poleg lesenih tudi mehke plišaste, za copate za domov :) Ugotovili smo, da spominki izven Amsterdama so precej cenejši, kot v Amsterdamu, pa čeprav se gre za tako priljubljeno pri turistih mesto.
 V bližini muzeja coklov je restavracija, pravzaprav pripravljajo le palačinke, ampak kako!! Na vse mogoče načine - z jabolki in cimetom, s šunko in sirom, z gobicami, s slanino in še in še, na sladko, na slano, palačinke so ogromne. Porcija stane 10 € in zadostuje za zelo nasiten obrok. Zanimivo je bilo gledati, kako pripravljajo palačinke - ogromen okrogel vrteč se podstavek, na katerem so v krogu postavljene ponve, kjer fant peče palačinke in dodaja nadev - polovica podstavka je zmeraj v peči, druga je zunaj, podstavek se ves čas počasi vrti in po treh krogih je palačinka pripravljena.
 Božanska palačinka!
 V restavraciji s palačinkami je ostal še vzorec stare peči (mogoče pa tudi še vedno dela, ne vem) - obložene s belomodrimi delftskimi ploščicami.
 Še slovo od Zaanse Schansa.
Kljub temu, da je vasica bila ustvarjena umetno, je absolutno vredno obiska. Je prelep kraj za ogled in sprehod in je "tipično holandska".