sreda, 3. november 2021

10 dni na Kreti. Chania.

Po letu in pol krajših potovanj in izletov, septembra se zvezde (= ukrepe/situacija) poklopijo in spet nekam gremo. Ne samo "gremo" - letimo! Sicer še vedno ostajamo v EU, ampak - letimo. Gremo v Grčijo, ki je nismo uspeli obiskati lani. Letos letimo na Kreto, otok globoko na jugu, ki ga bomo raziskali z najetim avtomobilom.

V drugi polovici septembra na Kreti obljubljajo sonce in preko 30°stopinj, pri nas pa je že dež in pod 20°. Mega! Priprave v teh časih začnemo že par dni prej, poleg tega, da moraš biti PCT, pred odhodom moraš izpolniti dPLF obrazec za Grčijo in potem nazaj za Italijo (ker letimo iz Benetk) - oba s kar precej podatki. Tako na letališču v Treviso moramo poleg osebne in boarding pass-a pokazati še dPLF in PCT-potrdilo. Vsi smo z vsem opremljeni. Kljub vsem dodatnim zahtevam, je na letališču ogromno ljudi, folk še vedno (že spet) potuje.

Maske imamo ves čas, na letališču in v letalu. Na avionu je dovoljeno sneti masko le v času, ko naročiš hrano na letalu (Ryanair ;)); očitno, če imaš svoje jabolko, je bolj nevarno :)). Letalo je čisto polno, nobene "social distance", sedeži so dodeljeni random, skratka ravno letalo z vidika Covida je najbolj kritična zadeva... Ampak, ne glede na vse, pomembno je samo to, da letimo in da lahko gremo. Ob povratku sem moralno že pripravljena ostati kje v karanteni ipd... To sploh ne igra več vloge...

Razgledi iz letala nad Beneško laguno so vedno čudoviti:

Letališče v Chaniji sploh ni veliko, je pa to drugo po pomembnosti na Kreti, za Heraklionom. Kontrola je hitra, tisti, ki so testirani, opravijo še en hiter test ob vstopu na otok, brezplačno. Cepljeni gredo prosto naprej. Po moji presoji bi moralo biti ravno obratno, a tako pač je...
Ob letališču je ogromno rent-a-car družb, vse moraš rezervirati vnaprej, večinoma so to majhni avtomobili - Peugeot 107, Ford Modus in podobno, kar je za ozke ceste po gričih Krete čisto v redu.
Raziskali smo zahodno "polovico" Krete, seveda, zajeli smo najbolj za nas zanimive točke na tem delu, sicer pa na Kreti je še ogromno vsega za videti. Na drugo polovico otoka sploh nismo niti pokukali. Otok je dolg cca. 270 x 60 km... Hitra cesta je speljana po bolj razvitem severnem delu otoka po vsej dolžini, Južni del je bolj gorat in odročen, zato se tja dostopa s severa preko hribov.
Od letališča do mesta je dobre pol ure vožnje, hotel pa imamo še naprej, ven iz mesta, čisto ob plaži. Hotel nas totalno preseneti, urejen nobel hotel, nihče tega ni pričakoval, ker običajno bivamo v bolj preprostih hotelih - Imperial Maleme beach. Očitno, zaradi zgodnjih rezervacij smo dobili dosti ugodno ceno in smo se lahko razvajali.
Hotel ob plaži z zelo lepim bazenom, čudovito restavracijo in barom na plaži, kjer ravno ta večer se je odvijal karaoke v finščini.
Kelner je velika faca, razen naročenih koktajlov, vsake toliko dobivamo shoti, po dveh pijačah pripevamo finski karaoke enako s finci. Barman pove, da hotel je skoraj v celoti zakupljen za fince, razen njih je tu nas nekaj slovencev in morda še kdo... Ker doma po 8 mesecih lockdauna, sem celo poletje preživela skoraj izključno v službi, je bilo prav dobro zažurati, kot da zadnjih 1,5 let ni bilo... Noro lep večer v baru in potem še posedamo ob bazenu...
Zjutraj šele vidimo, kje bivamo in kako lep hotel imamo:

Sončni vzhod:
No, ko pridemo na hotelsko plažo, je pač paža, nič ni rajska... Je dolga in morje je toplo, a da bi bila noro lepa, to pa ni. Do zares lepih plaž na Kreti se je potrebno peljati z avtom in potem še pogosto se sprehoditi peš po hribu. To bomo naredili tudi danes, saj gremo na mogoče najlepšo plažo na otoku - Balos beach. Ker je tako noro lepa, to bo posebej post z kupom fotografij :).
Kritsko morje ob mestu Chania:
Popoldan, že po plaži, gremo v mesto. Gremo v Chanio (se prebere - Hania). Ker smo s plaže in ker popoldan je še vedno tako peklemano vroče, mesto najprej sploh ne potegne... Ker enostavno sonce je žgoče in je pretoplo, od enega do drugega kioska samo kupujem hladno vodo. Še dobro, da so trgovinice na vsakem koraku.
Drugo največje mesto na otoku, je bila Chania do 50 let nazaj glavnim mestom otoka. Stari center ob pristanišču z dolgo promenado in živahnimi ulicami, ter zelo veliko bolj moderno mesto vse okrog.
Razburkana zgodovina in pomorska lega na poti vsemogočih imperij so pustili svoje sledi, od ostankov osmanskih mošej do beneškega obzidja in enega najstarejših svetilnikov na svetu. Ljudje živijo na otoku že več tisočletij, v teh časih so tu vladali vsi po vrsti, še najmanj arabci -  "vsega" 70 let. Benečani so tu bili 400 let, turkov ne marajo še vedno. Tudi grki na Kreti niso ravno domačini. Kreta je dežela zase. Tako, če naročiš "grško" solato, velikokrat dobiš "kretsko", razlike niso velike, so pa... "Turške" kave sploh nimajo, naročati moraš "grško", če želiš kavo v džezvi...
Od vročine se delajo meglice in popoldan nikakor ne moremo dobiti čistih fotografij mesta.

Trgovina kar na čolnu ob obali:
Se sprehajamo po mestu, opazujemo ostanki 500 let starega obzidja, noro mogočnega. Ko zaviješ v neke ulice, tu pa tam sredi veliko bolj modernih stavb se pokažejo priče zgodovine mesta:
Pogled na dolgo promenado ob pristanišču, to so samo restavracije in trgovine:

Na začetku promenade pogled pritegne mošeja Hassan Pasha. Mošeja še ena redkih ohranjenih iz časov osmanske prevlade na Kreti. Minaret je bil uničen kakih 100 let nazaj, malo kasneje je tudi mošeja prenehala delovati kot taka, v času ko so izgnali turke s Krete. Sedaj stavbo uporabljajo za razne razstave in podobno.

Še pogled na svetilnik z druge strani pristanišča:
Iz pristanišča zavijemo notri v ulice. Nekaj je bolj "glavnih" ulic - širokih, s trgovinami in restavracijami. Ker je mesto veliko, dobro je se držati nekih smernic, sicer pa je kar dober feeling, ko se malo izgubiš v malih in ozkih uličicah starega mesta, ko tu pa tam odkrivaš kake zanimive galerije, trgovinice, lokalčki... Kombiniramo po malem oboje.

Terase restavracij v Grčiji se polnijo šele, ko sonce zaide. Običajno na večerjo se gre po 20. uri. Prej je enostavno preveč vroče... Ob 18h na termometru je še vedno 33 °C, zaradi vetra z morja ni več tako hudo vroče.

Mala art galereja, kjer gospod razlaga, da sam izdeluje poslikave za posodo (menda tudi posodo sam izdela, nisem več sigurna), žena pa zašije oblačila in razne izdelke za dom, tudi izdeluje nakit. Zelo pristno in simpatično, tudi samo pokramljati.

Večerna Chania je zelo živo mesto, polno ljudi. Seveda, opazimo, da skoraj nihče tukaj nima mask, čeprav neke ukrepe imajo sprejeto. Tako v malem lokalčku v bližini tržnice, kjer smo jedli (baje) najboljši ghiros v mestu, noter pustijo samo cepljene, testirane pa ne... Pa je lokalček velik 4x4 m.
Turistov je zelo veliko, vsekakor prevladujejo pred domačini. Kreta sedaj živi v glavnem od turizma in kmetijstva-živinoreje, sedaj je to razmerje nekako 50:50. Zanimivo, da še 50 let nazaj turizma tu sploh ni bilo, je čisto moderna zadeva...
Večkrat smo slišali, da je Chania najlepše mesto na Kreti. A ker je tako velika ali ker je nisem tako doživela, meni se je vtisnilo v srce drugo mesto. Mnogo manjše - Paleochore. Tudi o tem bom še napisala.